сряда, 26 май 2010 г.

Деди Янки: един хит е неудържим - списание Shock


Цифрите на лъжат и той самият го потвърждава: Деди Янки е баща на всичко, което се движи в ритъма на "Gasolina". "Шок" се намира в Сан Хуан, Пуерто Рико, един изключителен свят! Деди Янки е считан за един от най-влиятелните латино личности в света. Албумът му "Barrio Fino" е записан в историята като един от най-важните албуми на този век. А филмът му "Talento De Barrio", излязал през 2008г. е най-успешният пуерторикански филм, превърнал се в блок-бъстър.

Shock: Какъв е приносът на един жанр като регетона на латиноамериканската идентичност?
DY: Приносът е ритъма, музикалното изпълнение, но също така е и големия потенциал като средство за изразяване. Регетон изпълнителите говорим без страх. И всеки един от представителите на жанра използва свои лирики за да изложи своето становище. Някои предпочитат темите за социалните проблеми, други за купони, други за любов и омраза или секс. Всеки изразява това, което иска по много честен начин. Но в крайна сметка се отнася за едно и също нещо - живота. И това е, за което аз говоря.
Shock: Съгласен ли си с мен, че музикантите са големите лидери на световното обществено мнение и, че вие, чрез песните си, имате правомощието за промяна?
DY: Напълно. Не се и съмнявам в това. Музиката има много повече влияние върху хората, отколкото политиката, определено, защото с музиката си може да достигнеш до много хора, да се чувстват по-близки, по-искрени. Един музикат няма да продаде един мечта, както го правят политиците. Няма я тази нужда. Аз идвам оттам, откъдето идват и много други: от долу, от квартала, тези, които се борят и имат надежда. Аз съм от онези, които са виждали много изтекла кръв, както и много, които провалят живота си за пари. Доста сме изпълнителите, които сме изправени пред изпитанията на живота. Затова, ние вярваме. Защото нашата борба е същата.
Shock: В кой момент реши да спреш с рапирането и предпочете да се съсредоточиш, върху това, което наричат "sandungueo"?
DY: Регетона и рапа са два улични жанра. Започнах да рапирам от много малък. Това, без съмнение, е моят произход. Но, когато регето дойде от Ямайка и Панама в Пуерто Рико, и осъзнах, че всички на острова са пленени от точката на промяна на рап движението, разбрах едно нещо: че, докато рапът е дошъл, трябва да бъде приет в световен мащаб, излезе от САЩ и откликна на една култура, която е направена за това. Регето е латино и го носим в кръвта си. Хората, от които съм и аз, им харесва рапът, но страстта е регето. Казах си: "Тогава ще слея това, което прави рапа за танцуване."
Shock: И в този синтез, може ли да се изгуби социалната лирика?
DY: Реших да запазя социалната тема в някои песни, но започнах да пея и за други неща. Това е така, защото когато си на дискотека, не искаш да слушаш рап, защото ще се отегчиш. Казах си: моля, не ми говори за социални проблеми, когато съм на купон. Говори ми за танци и забавление. Без новини и убеждения. Нито за смърт или политика. Да живеем за момента и да се забавляваме. Добре. Когато свърши купона, ставаме на следващия ден, пускаме радиото, и слушаме един добър рап със силни текстове. Има си моменти за всичко. А живота е един баланс. Мен много ме интересуват социалните теми, наясно съм за отговорността си като лидер за мнението и затова имам песни, които говорят за големите проблеми, но, чуй ме добре, аз не съм свещеник.
Shock: Латинска Америка е толкова бедна и е толкова лишена, и много от регетон изпълнителите идват от най-бедните кварталите, включително и ти. Защо ланците се превръщат в толкова характерни за регетона?
DY: Има много хора, които грашно разбират това, че си купувам тези скъпи неща. Мислите си, че го правя, защото искам да докажа, че съм нещо повече от другите. Това не е така. Ако имам ланци е, защото съм ги платил. Купувам ги защото ги заслужавам, защото ми харесва, и защото съм работил за да ги получа. И знаеш ли какво? Ще си купя още 100 вериги, още 100 коли и още 100 къщи. Защо? Защото тези пари съм ги спечелил. Нямам вина за комплексите на другите. И ако ти не можеш да ме гледаш с хубава кола, с яка верига и да живея добре, тогава, брат ми, имаш проблем наречен завист.
Shock: Каква, според теб, е съставната част на регетона, че завладява телата ни и ни кара да танцуваме като луди?
DY: Регетона предлага ритъм за танцуване. Така, както други жанрове предоставят други неща. Болерото има чувство, което регетона няма. А в рапа, основният инструмент е текста. Тук танцът е основният инструмент. Неговата сила е в добрата вибрация, която изпраща. За мен, всяка музика има цел, както и регетона.
Shock: Каква е топ колекцията ти от дискове?
DY: Трябва да отбележа, че "Thriller" е номер едно. Това беше първият албум, който си купих в живота си. Също така "Siembra" на Уили Колън и Рубен Блейдс. "Bachata rosa" на Хуан Луис Гера, трябваше да го притежавам. На Биг Деди Кейн, задължително "Long Live the Kane". Албуми на Джей-Зи, които са изключително добри. Джей-Зи вдъхновява. Също "It Was Written" на Нас. И "Barrio Fino", задължително, защото беше първият албум, който е не само импулс на Деди Янки, но въведе жанра в света.
Shock: Нека поговорим за една песен от новия ти албум: Daria. Работа на майстора на колумбийския фолк - Карлос Уертас. Защо го избра?
DY: Защото е една машина. Той е най-добрият. Във валенатото всеки знае, че е една институция. А песента има акордеон, китара, тамбора. Използваме влиянието на валентаното и достигнахме моята база - градската музика. Това е страшна песен.
Shock: Наричат те "Таткото на регетона". Ти убеден ли си в това?
DY: Не вярвай на това, което ти казвам. Вярвай на цифрите. Числата не лъжат. Това не е въпрос на его. Това е истинският фактор.

Няма коментари:

Публикуване на коментар